Політичні відносини між Україною та Республікою Білорусь
Історія двосторонніх відносин
Дипломатичні відносини між Україною та Республікою Білорусь встановлені 27 грудня 1991 р. Посольство України в Республіці Білорусь відкрито 30 червня 1992 р., Посольство Білорусі в Україні 12 жовтня 1993 р.
Двосторонні відносини регламентуються Договором між Україною і Республікою Білорусь про дружбу, добросусідство та співробітництво від 17 липня 1995 р., який набув чинності 6 серпня 1997 року.
Після встановлення дипломатичних відносин у 1991 р. було закладено основу договірно-правового фундаменту співробітництва України та Республіки Білорусь, налагоджено міжвідомчі зв’язки, розпочато процедуру юридичного оформлення державного кордону, відбулася активізація діяльності національно-культурних об’єднань тощо.
Дипломатичні установи України в Білорусі
Посольство України в Республіці Білорусь (м. Мінськ), Почесне консульство України (м. Гродно), Почесне консульство України (м. Вітебськ).
Поточний стан двосторонніх відносин
У квітні 2019 р. Президент РБ О.Лукашенко привітав Президента України В.Зеленського з обранням на посаду та зазначив, що «Білорусь завжди була і залишиться для України передбачуваним партнером, надійним сусідом і добрим другом».
У квітні 2019 р. в Києві відбулися політичні консультації на рівні куруючих заступників міністрів закордонних справ, де були обговорені питання співпраці зовнішньополітичних відомств України і Білорусі, а також хід підготовки до Другого форуму регіонів України і РБ.
4 жовтня 2019 р. за участю президентів України і Білорусі відбувся Другий форум України і Республіки Білорусь у м. Житомир. У рамках Форуму проведено низку заходів, зустрічей і засідань з питань розвитку українсько-білоруських відносин. Зокрема, пленарне засідання за участю президентів України та Білорусі, зустрічі глав держав у вузькому та розширеному форматі, 8-е засідання українсько-білоруської Консультативної ради ділового співробітництва, переговори між представниками ділових кіл, зустрічі голів регіонів України та Білорусі з керівництвом Житомирської області. У ході Форуму підписано 15 угод, з них 2 міжвідомчі та 13 міжрегіональних угод про співробітництво між українськими та білоруськими областями та містами. На рівні суб’єктів господарювання було підписано близько 40 комерційних контрактів на загальну суму більш як 500 млн. дол. США. Участь у Форумі взяли близько 140 білоруських та 250 українських підприємств.
4 жовтня 2019 року під час роботи Форуму відбулася зустріч Президента України В.Зеленського з Президентом Білорусі О.Лукашенком у форматі віч-на-віч. Під час зустрічі глав держав обговорено низку конкретних кроків з активізації співробітництва між двома державами у сфері політичної взаємодії, економіки, енергетики, екології, культури.
На полях Форуму відбулась також зустріч Міністра закордонних справ України В.Пристайка з Міністром закордонних справ Республіки Білорусь В.Макеєм.
У листопаді 2019 р. на полях інвестиційного саміту «Східного партнерства» у штаб-квартирі ЄБРР у Лондоні пройшла зустріч прем’єр - міністрів України і РБ. О.Гончарук та С.Румас обговорили можливість опрацювання низки спільних проєктів у різних сферах співпраці.
22 квітня 2020 р. відбулася телефонна розмова Міністра закордонних справ України Д.Кулеби з Міністром закордонних справ Білорусі В.Макеєм, під час якої були обговорені ключові напрями співробітництва.
11 червня 2020 р. відбувся візит до РБ делегації України на чолі з Віце-прем’єр-міністром – Міністром з питань реінтеграції ТОТ України О.Резніковим, під час якої українською стороною було підтверджено намір здійснити офіційний візит Президента України В.Зеленського до РБ у жовтні 2020 р., а також поінформовано про кроки з підготовки до Третього Форуму регіонів України та РБ (жовтень 2020 р., м.Гродно).
9 серпня 2020 р. у Білорусі відбулися президентські вибори. Ситуація, що склалася після проведення президентських виборів, суттєво вплинула на стан українсько-білоруських відносин у політичній сфері. Політичні контакти між Україною та РБ на найвищому та високому рівнях тимчасово призупинено.
15 серпня 2020 р. було оприлюднено заяву МЗС України щодо президентських виборів в Білорусі 09.08.2020 р., в якій констатовано, що офіційно оприлюднені результати виборів президента Білорусі не викликають довіри в білоруському суспільстві. України висловила занепокоєння випадками необґрунтованої жорстокості правоохоронців щодо громадян, які брали участь у протестах, представників ЗМІ та іноземців. Було також зазначено, що Україна вважає Білорусь особливо близькою країною і готова докласти усіх зусиль, щоб допомогти їй пройти цей складний етап без ослаблення суверенітету, врегулювати кризу з дотриманням основоположних прав і свобод громадян.
Верховна Рада України 15 вересня 2020 р. прийняла Постанову № 883-ІХ, в якій констатовано, що вибори Президента РБ не були ані вільними, ані чесними і пройшли в умовах цілковитої відсутності змагань між кандидатами.
Україна приєдналася до санкцій ЄС щодо 40 білоруських посадовців, причетних до фальсифікацій виборів та застосування сили до мирних протестувальників.
9 серпня 2021 р. у Заяві МЗС України з нагоди річниці президентських виборів у Білорусі було зазначено, що результати президентських виборів 2020 р. не були визнані міжнародною спільнотою, зокрема Україною. У Заяві підкреслено, що білоруський народ є одним з найбільш близьких і дружніх Україні, тому ми впевнені, що у нас не існує іншої альтернативи, крім як жити спільно в об’єднаному європейському домі вільних, демократичних, європейських народів.
Відповідно до Стратегії зовнішньополітичної діяльності України, яка була уведена в дію Указом Президента України від 26 серпня 2021 року № 448/2021, «у відносинах з Республікою Білорусь буде послідовно демонструватися солідарність із білоруським народом у прагненні розвивати європейську, демократичну і правову державу, а також не допустити обмеження державного суверенітету Республіки Білорусь з боку Російської Федерації. Інтересам України відповідає розвиток прагматичного українсько-білоруського торговельно-економічного співробітництва. Буде вжито заходів для завершення договірно-правового оформлення державного кордону України з сусідніми державами, зокрема процес демаркації державного кордону України з Республікою Білорусь».
Протягом 2021 р. відбувалося подальше ускладнення двосторонніх українсько-білоруських відносин. Політичний діалог на високому та вищому рівнях залишався «на паузі».
Україна припинила авіасполучення з Білоруссю у відповідь на примусову посадку літака «Ryanair», солідаризувалася з країнами ЄС щодо порушення прав людини та використання незаконної міграції як інструменту створення міграційної кризи.
У листопаді 2021 р. О.Лукашенко заявив, що «Крим де-факто і де-юре став російським». Така позиція Республіки Білорусь, у разі її практичної реалізації, може призвести до згортання відносин з Україною.
У лютому 2022 р. Білорусь фактично підтримала визнання «незалежності» так званих «ЛНР/ДНР» Росією, яка тим самим грубо порушила міжнародне право, суверенітет і територіальну цілісність України.
14 лютого 2022 р. відбулася телефонна розмова Міністрів оборони України та Республіки Білорусь задля відновлення атмосфери діалогу та забезпечення безпеки у регіоні.
24 лютого 2022 р. РФ здійснила віроломну агресію проти України, використавши для здійснення масштабної наступальної операції територію, повітряний простір та воєнну інфраструктуру Республіки Білорусь. Відповідно до ст. 3 Резолюції 3314 ГА ООН (1974) дії держави, яка дозволила використання своєї території іншою державою для здійснення акту агресії, кваліфікується в якості акту агресії цієї держави.
Напередодні нападу РФ на Україну відбулася телефонна розмова Міністрів оборони України та Республіки Білорусь, а також Начальників Генеральних штабів України та Білорусі, під час яких обговорювалися чутливі для національної безпеки України питання.
27 лютого 2022 р. Президент України В. Зеленський спілкувався з О.Лукашенком за ініціативи останнього.
28 лютого 2022 р. відбулася 11-та надзвичайна спеціальна сесія ГА ООН по ситуації в Україні, на якій було прийнято Резолюцію «Агресія проти України», співавторами якої виступили 96 держав світу. 141 країна підтримала згадану Резолюцію, натомість делегація Республіки Білорусь проголосувала проти.
28 лютого 2022 р., на тлі вторгнення Росії в Україну, на території Республіки Білорусь розпочалися перемовини української та російської делегацій.
У лютому 2022 р. Білорусь фактично підтримала визнання «незалежності» так званих ЛНР/ДНР Росією, яка тим самим порушила міжнародне право, суверенітет і територіальну цілісність України.
Другий і третій раунди переговорів між українською та російською делегаціями відбулися у березні 2022 р. на території Білорусі. Згодом вони були перенесені на територію Туреччини.
Генеральна Асамблея ООН на спеціальному надзвичайному засіданні, що проходило 23–24 березня 2022 р., ухвалила резолюцію «Гуманітарні наслідки агресії проти України», яку Республіка Білорусь не підтримала.
У жовтні 2022 р. у рамках поновленої 11-ї Надзвичайної спеціальної сесії Генеральної Асамблеї ООН щодо агресії рф проти України 143 держави проголосували “ЗА” резолюцію «Територіальна цілісність України: захист принципів Статуту ООН». У відповідь на спробу російської федерації анексувати Донецьку, Запорізьку, Луганську та Херсонську області України шляхом організації псевдореферендумів, держави-члени ООН недвозначно заявили, що жодне територіальне привласнення в результаті погрози силою або застосування сили не може бути визнане законним. Білорусь проголосувала проти.
У листопаді 2022 р. Генеральна Асамблея ООН ухвалила резолюцію «Компенсаційний механізм відшкодування шкоди, завданої Україні внаслідок збройної агресії рф». За резолюцію проголосували 94 країни, проти - 14, а також 73 країни утрималися. Республіка Білорусь резолюцію не підтримала.
15 грудня 2022 р. Генеральна Асамблея ООН схвалила внесений делегацією України проект резолюції «Ситуація з правами людини в тимчасово окупованих Автономній Республіці Крим та м. Севастополь, Україна». За результатами розгляду 82 країн проголосували «ЗА», 14 – «проти», 80 – утримались. Білорусь не підтримала резолюцію.
Упродовж 2022 р. Республіка Білорусь продовжувала надавати територію, повітряний простір та інфраструктуру для здійснення російською авіацією ракетно-артилерійських та авіаційних ударів по території України.
З 2020 р. політичний діалог між Україною та Республікою Білорусь фактично залишається заблокованим.